top of page
Watercolor Artichoke Print

פרוביוטיקה ומעי רגיז

פרוביוטיקה היא תוסף תזונה המורכב ממגוון חיידקים חיים "ידידותיים", מבין כלל הזנים המאכלסים את מערכת העיכול. באופן טבעי מערכת העיכול שלנו מכילה טריליונים של חיידקים השייכים ללמעלה מ-1000 זנים שונים. חיידקים אלה מתרכזים בעיקר במעי הגס והם חיים איתנו במערכת יחסים הבנויה על הדדיות. כאשר חלה הפרעה במערכת יחסים זו, התוצאה עשויה להיות מחלה. על אף שהקשר בין חיידקי המעיים לבין מעי רגיז (מעי רגיש) טרם הוכח באופן חד משמעי, נהוג לייחס להם תפקיד לפחות בחלק מהמקרים של מעי רגיז.

כשם שקיימים זנים רבים של חיידקים, כך גם ניתן למצוא למצוא בשוק מגוון תוספי פרוביוטיקה המכילים כמות והרכב שונים של חיידקים, המקשים עלינו לייחס השפעה חיובית לתוסף זה או אחר. היכולת של פרוביוטיקה לסייע בהקלה על הסימפטומים של מעי רגיז אינה חד משמעית, אך מבין הסימפטומים היא נמצאה מועילה במיוחד בהקלה על גזים ונפיחות. יחד עם זאת, פרוביטיקה עשויה להקל על הסימפטומים בקרב חלק מהאנשים הסובלים ממעי רגיז ואילו להחריף את הסימפטומים של אחרים.

חיידקים פרוביוטים ניזונים מפחמימות שאינן ניתנות לעיכול ע"י גוף האדם והן מכונות - פרה ביוטיקה. פרה ביוטיקה מהווה אם כן מזון עבור החיידקים הידידותיים ובכך מעודדות באופן סלקטיבי את התרבותם על פני התרבות חיידקים פתוגנים (מחוללי מחלה). פרה ביוטיקה נמצאת באופן טבעי במגוון מאכלים כמו דגנים מלאים, בננה, בצל, שום וארטישוק. ניתן למצוא אותה גם במגוון מזונות מתועשים או כתוסף תזונה. יש לציין, כי אותה הפרה ביוטיקה, אסורה במסגרת דיאטה דלת פודמאפ (FODMAP) הניתנת לעיתים כטיפול במעי רגיז.

פרוביוטיקה ומעי רגיז
bottom of page