דיאטת FODMAP

דיאטת פודמאפ (FODMAP) פותחה באוניברסיטת מונש האוסטרלית והיא מהווה גישה תזונתית מקובלת לטיפול בסימפטומים של מעי רגיז (מעי רגיש). השם FODMAP הוא למעשה ראשי תיבות של הרכיבים התזונתיים החשודים כבעלי השפעה שלילית על אותם הסימפטומים. הדיאטה מתבססת למעשה על פחמימות. פחמימות הן שרשראות של יחידות סוכר מסוגים שונים ובאורכים שונים, ומכאן השפעתן השונה על הגוף. יכולת הגוף לעכל ולספוג את הפחמימות משתנה בהתאם לסוג השרשרת ואורכה. בעקבות כך, לכל סוג פחמימה מבין הפחמימות המרכיבות את ה-FODMAP תהיה השפעה שונה על מערכת העיכול ועל הסימפטומים של המעי הרגיז. יש לציין, שברוב המקרים יכולת הגוף לעכל או לספוג פחמימות אלה דומה בקרב כלל האוכלוסייה, אך בקרב אנשים עם מעי רגיז יווצרו בעקבותן סימפטומים ביתר שאת.

הפחמימות המרכיבות את דיאטת פודמאפ (FODMAP):

  • אוליגוסוכרים - קבוצת סוכרים קצרי שרשרת אשר אינם ניתנת לעיכול (=פירוק) וספיגה ע"י גוף האדם. אוליגוסוכרים נמצאים לדוגמה בחיטה, שיפון, קטניות, שום ובצל.

  • פוליאולים - סוכרים אלכוהולים הנספגים באיטיות ובאופן חלקי ע"י גוף האדם. פוליאולים נמצאים במגוון פירות וירקות, כמו גם במוצרי דיאטה "ללא סוכר".

  • פרוקטוז - יחידה בודדת של סוכר המוכרת כסוכר פירות. הפרוקטוז אמנם לא צריך לעבור תהליך של עיכול (=פירוק) ע"י גוף האדם אך תיתכן הפרעה בספיגתו, בין היתר כתלות בנוכחות סוכר מסוג גלוקוז. פרוקטוז נמצא בעודף בדבש, פירות ומגוון מזונות מתועשים.

  • לקטוז - סוכר החלב המורכב מ-2 יחידות סוכר. על מנת להספג על הלקטוז לעבור פירוק באמצעות אנזים הקרוי לקטאז אשר עשוי להימצא בחסר בחלק מהאוכלוסיה בכלל ובקרב אנשים עם מעי רגיז בפרט. לקטוז נמצא בכמויות משתנות במוצרי חלב ועשוי להיות נסבל בהתאם לסוג מוצר החלב ואופן צריכתו. בנוסף קיים בשוק תוסף תזונה המכיל את האנזים לקטאז ומאפשר צריכת מוצרי חלב במקביל לשימוש בו.

האינטרנט מלא במידע סותר ואף מטעה באשר לאופן ביצוע דיאטת פודמאפ (FODMAP) ובעקבות כך יכולה להיות פגיעה באפקטיביות שלה, בתסכול סביב ביצוע הדיאטה, ביצירת חסרים תזונתיים ובהסקת מסקנות שגויה. מסיבה זו חשוב מאוד לבצע את הדיאטה, רק בהשגחת דיאטנית קלינית המתמחה בתחום. בנוסף, דיאטת פודמאפ לא יועדה להיות דיאטה ארוכת טווח אלא תקופת ניסיון מבוקרת של מספר שבועות אשר בסופה ניתן לדעת איזו תזונה מטיבה עם מערכת העיכול ומאילו מאכלים יש להימנע או לצמצם צריכתם. 

את הכשרתי לביצוע דיאטת פודמאפ (FODMAP) רכשתי מאוניברסיטת מונש האוסטרלית עצמה (כמו גם בשנים של ניסיון מעשי בקליניקה) ואני מייצגת את ישראל במאגר הדיאטניות הבינלאומי של האוניברסיטה.

כפר סבא

 ישראל

טל: 054-5222331

© כל הזכויות שמורות לאורלי מנירב 2019